Vedtekter

For mosserødhjemmet

1: FORMÅL

Mosserødhjemmet er stiftet med formål å drive pleie og omsorg av eldre, fortrinnsvis for medlemmer av Syvendedags Adventistkirken.

2: STIFTELSESGRUNNLAGET

Stiftelsen er opprettet etter vedtak i Syvendedags Adventistkirken – Østnorsk Distrikt og endret av Syvendedags Adventistkirken – Den Norske Union (Unionen). Revidert grunnkapital er kr. 3.619.215. Evt. overskudd av stiftelsens virksomhet skal bare brukes til fordel for stiftelsens formål.

3: RETTSSTATUS

Stiftelsen er et eget rettssubjekt. Den har sitt kontor i Sandefjord. Etter vedtak i stiftelsens styre kan stiftelsen flytte dette til annet sted, dersom dette er hensiktsmessig.

4: STYRET

Stiftelsen ledes av et styre på 7 medlemmer. Unionens styre utpeker 5 av styrets medlemmer, deriblant styrets formann. Minst én av disse skal være en fagutdannet helse-/ sosialarbeider.

Forøvrig skal styret bestå av en representant for de pårørende og en representant for de ansatte. Pårørende og ansatte utpeker selv sine representanter.

Valgperioden for medlemmer utpekt av Adventistkirken følger denne organisasjonens valgperioder. Valgperioden for pårørende og ansatte besluttes av respektive grupper.  I tillegg til styrets 7 medlemmer har alle medlemmer av administrasjonen rett til å være tilstede ved styrets møter med tale- og forslagsrett, og rett til å få sin mening tilført protokollen.  Styret vedtar hvilke stillinger som utgjør administrasjonen.

Daglig leder har møteplikt til styremøter og skal være styrets sekretær, med mindre styret treffer annet vedtak. Daglig leders stedfortreder utpekes av styret etter innstilling fra daglig leder.

Det skal holdes minst 2 styremøter i året. Et flertall av styremedlemmene må være tilstede etter alminnelig innkalling for at det skal være beslutningsdyktig. Innkalling kan skje etter initiativ fra daglig leder, styrets formann eller når et flertall av styret forlanger det, og med minst en ukes varsel.

5: REPRESENTASJONSRETT

Styret representerer stiftelsen utad. Styret kan tildele signatur eller prokura til den det ønsker skal handle på vegne av styret og stiftelsen.

6: DAGLIG LEDER

Daglig leder ansettes av styret etter at stifteren har avgitt sin uttalelse. Mellomledere, vaktmester og økonomisjef ansettes av styret etter innstilling fra daglig leder. Etter innstilling fra respektive avdelingsleder er daglig leder ansettende myndighet hva gjelder underordnet personell.

Daglig leder ansettes av styret. Ansettelsen må godkjennes av styret i Unionen. Mellomledere, vaktmester og økonomisjef ansettes av styret etter innstilling fra daglig leder.  Etter innstilling fra respektive avdelingsleder er daglig leder ansettende myndighet hva gjelder underordnet personell.

Daglig leder og økonomisjef skal hvert år avgi melding med regnskap om stiftelsens virksomhet i det forløpne år. Meldingen skal godkjennes av styret, og tilstilles Unionen og de eksterne myndigheter som krever det.

7: HABILITET

Medlem av styret må ikke delta i behandling eller avgjørelser av spørsmål som har slik betydning for ham selv eller nærstående at han må anses å ha en personlig eller økonomisk interesse i saken. Ansatte i stiftelsen må opptre lojalt overfor de etiske retningslinjer som gjelder ved institusjonen.

8: TAUSHETSPLIKT

Medlemmer av styret eller ansatte i institusjonen må ikke omtale klienters eller medarbeideres personlige forhold, eller bedriftsinterne forhold som de får kjennskap til i egenskap av tillits- eller tjenestemenn, utad på en slik måte at det kan skade enkeltpersoner eller stiftelsen.

9: INNTAK AV KLIENTER

Styret kan nedsette et inntaksteam. Inntak av pasienter fra Sandefjord kommune følger av egen avtale mellom institusjonen og kommunen.

10: REVISJON

Stiftelsens regnskaper skal revideres av godkjent revisor i hht. stiftelsesloven og regnskapsloven.

11: ENDRING

Stiftelsens styre kan endre disse vedtekter, for så vidt bestemmelsen ikke gjelder formålet med stiftelsen, etter forslag fra eller etter samtykke fra Unionen. Ved endring av formålet må vilkårene i § 12 være oppfylt.

12: AVVIKLING/ OMDANNING

Avvikling eller omdanning av stiftelsen kan bare skje når en bestemmelse i vedtektene eller den rettslige disposisjonen som danner grunnlaget for stiftelsen
a) ikke lar seg etterleve for eksempel fordi stiftelsens kapital er utilstrekkelig til å tilgodese dens formål på en rimelig måte,
b) er åpenbart unyttig,
c) er i strid med hensikten i den disposisjonen som danner grunnlaget for stiftelsen for eksempel ved at det offentlige overtar styringen av institusjonen, eller
d) er åpenbart uheldig eller åpenbart ufornuftig.
Avvikling eller omdanning må vedtas i stiftelsesstyret og godkjennes av Unionen. Ved avvikling av stiftelsen skal stiftelsens verdier, når alle forpliktelser er ivaretatt, styrke annen virksomhet for velferd for eldre i Adventistkirken.

Likestillings- og diskrimineringutredelse ved
Mosserødhjemmet 2023/2024

Arbeidet med likestilling og forhindre diskriminering, omfatter mye og her er det
Mosserødhjemmet vil jobbe med i 2023.

I tråd med likestillings- og diskrimineringslover arbeider Mosserødhjemmet aktivt og planmessig
for å fremme likestilling, hindre diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel
eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, eller
kombinasjoner av disse grunnlagene, og søke å hindre trakassering, seksuell trakassering og
kjønnsbasert vold.

I kap. 1 gis det situasjonsbeskrivelse av status når det gjelder likestilling av kjønn blant de
ansatte, jf. krav til arbeidsgivere gitt i likestillings- og diskrimineringsloven §26 og 26a.

I kap. 2 redegjøres det for det aktive arbeidet med å fremme likestilling og hindre diskriminering,
som Mosserødhjemmet gjør som arbeidsgiver ved ansettelser.

I kap. 3 redegjøres det for hvordan Mosserødhjemmet fremmer likestilling og hindrer

Kap. 1 Nåværende situasjon for kjønnslikestilling blant ansatte på Mosserødhjemmet

Mosserødhjemmet har per. i dag flere kvinnelige ansatte enn menn. Om det er stillinger ledig i
avdelingene, på f.eks. kjøkkenet, vaskeri og renhold, er det flere kvinnelige søkere enn menn.
Det er i 2023 ikke rapportert om forskjellsbehandling mellom kvinner og menn til daglig leder.

Av Mosserødhjemmets 118 faste ansatte er det i dag 14 menn og 104 kvinner. Administrasjonen
består av 1 mann og 5 kvinner, hvorav daglig leder er kvinne. Lønnsnivået er det samme for
menn som for kvinner basert på utdannelse og ansiennitet. Det foretas hvert år en gjennomgang
for å se om det er ulikheter mellom kjønn, når det gjelder lønn, ansiennitet og muligheten for
ufaglærte til å få en utdannelse.
Arbeidsordninger/turnus er uavhengig av kjønn.

Andelen ansatte som jobber deltid, er høyere blant kvinner. I midlertidige stillinger/vikariater er
det flere kvinner enn menn. Omfanget av overtid er høyere blant kvinnelige ansatte. Det
gjennomsnittlige antall uker for foreldrepermisjon har vært høyere for kvinner, enn menn de siste
årene.

Andelen av lønnsforskjeller i ulike stillingskategorier viser noe høyere lønn blant kvinner. Dette
skyldes utdanning og ansiennitet, ikke forskjell pga. kjønn.

All lønn ved Mosserødhjemmet er tariffbestemt gjennom Virke, basert på utdanning og
ansiennitet, i tillegg til lokale lønnsforhandlinger for enkelt grupper, etter kjønnsnøytrale kriterier.

Kap. 2 Arbeid for likestilling og mot diskriminering blant ansatte

I Mosserødhjemmets grunnleggende tankegang skal det ikke forskjellsbehandles i forhold til
kjønn, når det gjelder rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, avansement eller utviklingsmuligheter,
i tillegg til mulighet for å kombinere arbeid og familieliv gjennom til- rettelegging.
Mosserødhjemmet forebygger og ønsker å hindre all form for trakassering.

Mosserødhjemmet er en privateid, kristen drevet institusjon. For å synliggjøre vårt kristne
verdigrunnlag og kunne arbeide aktivt for å nå vår kristne målsetting, trenger vi ansatte som kan
arbeide i samsvar med grunnlaget og målsettingene. Vi benytter derfor den mulighet til lovlig
forskjellsbehandling som likestillings- og diskrimineringsloven §9 gir, og mulighet til å spørre om
man vil respektere de verdier som Mosserødhjemmet står for, ved ansettelse. For at
Mosserødhjemmets verdigrunnlag skal kunne ivaretas, vil en ved ansettelse hvor kriteriene er
oppfylt, kunne ansette en som er adventist/kristen fremfor en annen.

Ved nyansettelser, både internt og eksternt, prioriteres utdanning, erfaring og personlig egnethet
fremfor kjønn. Det utlyses ikke stillinger hvor vi ber underrepresentert kjønn om å søke.

På Mosserødhjemmet jobber vi for å bevisstgjøre arbeidet med likestilling og hindre
diskriminering på grunn av etnisitet, opprinnelse, avstamming, hudfarge, språk, religion og
livssyn.

Kap. 3 Arbeidet Mosserødhjemmet gjør for å fremme likestilling og hindre
diskriminering

Innenfor området likestilling og diskriminering forholder Mosserødhjemmet seg til loven om
likestilling og diskriminering. Deretter forholder vi oss til retningslinjer for ansatte, hvor vi jobber
for likhet og respekt uavhengig av kulturell- og/eller religiøs tilhørighet. Mosserødhjemmets
ansatte representerer samfunnet, med ansatte fra flere ulike kulturer.
I vårt arbeid ved Mosserødhjemmet legger vi også vekt på pasient- og brukerrettighetsloven §1-1;
som sier at Lovens bestemmelser skal bidra til å fremme tillitsforholdet mellom pasienten og
bruker og helse- og omsorgstjenesten, fremme sosial trygghet og ivareta respekten for den
enkelte pasients og brukers liv, integritet og menneskeverd.

  • Følgende tiltak settes i verk for å ivareta likestilling og forhindre diskriminering:
    I admin/personalmøter og avdelingsmøter drøfte og ta opp temaet likestilling og
    diskriminering og hvordan vi fremmer det blant ansatte.
  • Halvårlige møter med tillitsvalgte og admin, hvor likestilling er tema
  •  Miljøundersøkelser årlig, som spør direkte om mobbing, opplevelse av diskriminering eller
    trakassering.
  • I brukerråd ta opp med pårørenderepresentanter om noen opplever noen form for
    diskriminering.
  • Kartlegge hvor mange ansatte som jobber ufrivillig i deltidsstillinger. Her regnes 80-100%
    som heltid. Hvor mange av disse som er ufaglærte og som evt. kan få en høyere stilling
    dersom de tar en utdannelse.
  • Kartlegge årlig kjønns- og lønnslikestilling av ansatte.

Hvert år skal følgende kartlegges og redegjøres:

  • kjønnsbalansen totalt i virksomheten (antall)
  • midlertidig ansatte (kjønnsforskjell i antall eller prosent)
  • ansatte i deltidsstillinger (kjønnsforskjell i antall eller prosent)
  • gjennomsnitt antall uker foreldrepermisjon for kvinner og menn
  • Nyansatte

Kartlegging 2023:

Kjønnsbalanse*
Antall kvinner og menn

Kvinner
131
Menn
16

Midlertidig ansatte*
Antall og/elle prosent-andel a kvinner so jobber midlertidi og prosentande av menn so jobber midlertidig

Kvinner
0
Menn
1
Foreldrepermisjon*
Gjennomsnitt antall uker og/eller antall
Kvinner
2
Menn
0
Faktisk deltid*
Antall og/eller prosentandel av kvinner som jobber deltid og prosentandel av menn som
Kvinner
76
Menn
1
Ufrivillig deltid**

Antall og/eller prosentandel av kvinner som jobber deltid og prosentandel av menn som jobber ufrivillig deltid

Kvinner
7
Menn
1
Rekruttering, lønnsvekst, videreutdanning, arbeidstid og sykefravær ***
Kvinner
7
Menn
1

Stjerneforklaring:
*      Skal kartlegges hvert år
**    Skal kartlegges (minst) annethvert år
***  Valgfritt å ha med i redegjørelsen

Minst annethvert år kartlegger og redegjør vi:

  • lønnsforskjeller på ulike stillingsnivå/grupper (kjønnsforskjeller i kroner eller prosent)
  • lønnsforskjell totalt i virksomheten (kjønnsforskjell i kroner eller prosent)
  • kjønnsfordeling på ulike stillingsnivåer/grupper (kjønnsforskjeller i antall eller prosent)
  • ansatte som jobber ufrivillig deltid (kjønnsforskjell i antall eller prosent)

I 2024 vil vi jobbe med å kartlegge lønnsforskjeller på ulike stillingsnivå.
Lønnsforskjellen totalt i virksomheten. Kjønnsforskjell i kroner eller prosent.